Håp
Hope
Regie: Maria Sødahl
Norwegen | Schweden
Spielfilm | OmeU (Norwegisch) | 2020 | 125 min | im Wettbewerb
Dieser Film läuft ausschließlich im Online-Festival.
Zum Trailer
Inhalt
Anja und Thomas, ein erfolgreiches Paar mit einer großen Patchworkfamilie: Sie liebt ihre Arbeit als Choreografin, er ist erfolgreich im Theater. Die Beziehung ist zum gut eingespielten Nebeneinander geworden, als bei Anja ein lebensbedrohlicher Hirntumor diagnostiziert wird, ausgerechnet am Tag vor Heiligabend. Während der Feiertage versucht Anja, ihre Erkrankung vor den sechs Kindern zu verbergen, von Tomas, dessen Zuwendung sie schon lange vermisst, wird sie nur sporadisch unterstützt. Die seelischen Belastungen, denen Anja ausgesetzt ist, stellen alle auf eine harte Probe und zwingen das Paar dazu, sich mit ihrer Beziehung auseinanderzusetzen.
Storyline
Anja and Tomas live for their careers in dance and theatre. They have a large family, with two young sons and an adolescent daughter from their own union and three adult children from Tomas' previous marriage. Returning home after the triumphant international debut of a ballet she directed, Tomas continues to work late. Anja feels rejection and a lack of interest. Then she receives a dire diagnosis: she has a life-threatening brain tumor. A long-time superwoman who's been compensating for an often absent, workaholic husband, Anja soldiers on. While only Tomas knows what is going on, she becomes increasingly exasperated by her children's blissful ignorance. The next few days will test the strength of their relationship more than any other challenge they have ever faced.
Über den Film
Schonungslos stellt sich Maria Sødahl mit ihrem autobiografischen Familiendrama den Herausforderungen einer persönlichen Krise. Behutsam offenbart sie, was ihr Hoffnung auf deren Bewältigung gab: die Hilfe und der Trost von Freunden und Familie.
Nordische Filmtage Lübeck
Cineuropa: Hope is an autobiographical film; how difficult was it for you to depict such a private and personal story, and what do you expect the audience to get out of it?
Maria Sødahl: The challenge of writing Hope was to avoid any navel-gazing. More precisely, I had to strike the right balance in terms of sharing material so private that I hardly dared to reveal it even to myself, in order to achieve a story that was personal, as opposed to private. In my writing process, some very naked and raw scenes inevitably came up – situations that are difficult to stay indifferent towards. My idea was to let people into a world where they could identify with actions and emotions that weren’t flattering, but without becoming ashamed. I wanted the theme and the characters to revolve around issues that might challenge the viewer’s perspective on choices they make in their own lives.
Maria Sødahl im Interview mit Vassilis Economou in Cineuropa.org
Preise
2020 Best Actress (Andrea Bræin Hovig) Amanda Awards, Norway
2020 Best Production Design, Best Female Actress in a Leading Role Kosmorama, Trondheim Internasjonale Filmfestival
Regie | Maria Sødahl |
Drehbuch | Maria Sødahl |
Kamera | Manuel Alberto Claro |
Schnitt | Christian Siebenherz |
Ton | Kristoffer Endresen |
Produzent | Thomas Robsahm, Yngve Sæther |
Darsteller | Andrea Bræin Hovig (Anja), Stellan Skarsgård (Tomas), Elli Müller Osborne (Julie), Alfred Vatne Brean (Erlend), Daniel Storm Forthun Sandbye (Isak), Eirik Hallert (Henrik), Steinar Klouman Hallert (Simon), Dina Enoksen Elvehaug (Ada) |